Min blogglista

torsdag 27 september 2012

Gjort läxan….

Började med kraniet. Hade redan påbörjat bilden i mitt huvud. Det tog ett tag innan hjärnan kopplade om, man är ju så van vid att ha mörkt mot ljust. Försökte tänka på ett gammalt svartvitt negativ, då gick det bättre. Gillar min vita krita, den ger en skön känsla i handen. Har tagit en funderare på hur minnet kan gå igång med hjälp av att jag sitter och tecknar. Mindes plötsligt med bestämdhet att jag tecknat av ett kranie nr jag gick på gymnasiet. Det var länge sedan och jag hade glömt det till nu. Häftigt vad kroppen minns. Ännu ett tecken på hur viktigt det estetiska är i lärandet

IMG_2628IMG_2630

Tog itu med Carina. Drog fyra kopior. Som tur var var inte skrivarpappret det allra tunnaste utan en ganska hyfsad kvalitet.

IMG_2632IMG_2633

Började med att fylla i linjerna med svart vattenfast penna för att de inte skulle försvinna i färgläggningen. Valde sedan att färglägga den första kopian med fiberspetspennor.

IMG_2634IMG_2635IMG_2636

Så här blev det. Tänk vad lite färg på rätt ställe kan göra!

Fyllde i linjerna på en kopia till, ville också färga in med akvarell och ville ha linjerna kvar.

IMG_2638IMG_2640

Carina i akvarell.

IMG_2641IMG_2642

Vanliga färgpennor.

IMG_2643

Slutligen tempera färg. Här hade jag inte fyllt i linjerna med penna, de försvann i det våta och målades över med temperan.

Färg kan göra underverk med några streck. Det var kul att se bilden ändra karaktär med hjälp av olika tekniker.

Har lärt mig ett kul sätt att göra porträtt på. Blivit uppmärksammad på hur bilder kan förändras med olika tekniker.

 

IMG_2647Valde tre saker från min bildgrammatik, katten, trädet och glädjekrumelurerna.

Valde att göra en svag skiss och färglade med akvarell. Läste därefter instruktionerna och såg att det skulle vara en teckning. Det blir väl bara att göra en till då. Roligt! Fast typiskt mig att inte läsa slutet av meningen…

 

IMG_2648IMG_2649IMG_2650

Katt, träd och glädje

 

IMG_2651IMG_2652

Det här var ingen glädje. Gjorde min hand två gånger. Först ur minnet, sedan utan att titta och därefter tecknade jag av den. Kände inte riktigt igen min hand får jag väl säga.

 

 

1 kommentar:

  1. Hej Pim. Du är riktigt duktig på att måla och rita. Det syns att du kan!

    SvaraRadera