Min blogglista

onsdag 3 oktober 2012

Tecknar vidare

IMG_2651IMG_2652
Händerna var det. Provar först med handen under bordet. Går väl så där. Blundar sedan och blir förvånad över hur bra det ändå blir. När jag sedan tecknar tycker jag inte att jag får till det. Ser min hand verkligen ut så här? Lägger handen över och jämför igen. Egentligen är det likt, men jag gillar den inte. gör en till, fast med handen i en annan vinkel. Den blir inte bättre. Lägger ned det och arbetar med bilden som jag ska bygga ur min bildgrammatik.


IMG_2654IMG_2653 En glad kille med ett päron i handen växer fram. Så gällde det att få in känslan av glädje. Tycker det blir bra. Jag brottas med frågan om när en bild blir färdig. Jag kände att bilden kunde varit färdig här någonstans. Den uttryckte redan det jag ville. Men eftersom jag är en “duktig flicka” så gör jag som fröken sagt. Jag arbetar vidare för att det ska bli en A3 bild.


IMG_2655Använder sedan kameran för att begränsa det jag tycker är viktigast i bilden. IMG_2656



Självporträtt framför spegel. Den första blev bra. gör en till i en annan vinkel.
 IMG_2657                 IMG_2658
Nej, känns inte bra. Trean visar jag inte….Den fjärde gör jag i större format, den blir också bra. Det är den som ska få bli ett målat självporträtt.
IMG_2659
 
Medan jag tecknar funderar jag på spegeleffekten och bestämmer mig för att vända tillbaka bilden innan jag målar den. Konsulterar barnen och får bekräftat att teckningen är lik men att det är något konstigt med den. De ser ju mig sällan genom en spegel, det är det ju bara jag som gör. Lägger en över bilden, sätter fast den för att den inte ska glida, ritar av de viktigaste linjerna.
IMG_2660
IMG_2661Tar loss filmen. Fyller i linjerna med svart penna. Skuggar sedan med en mjuk blyerts över alla linjer. Därefter lägger jag filmen med blyertsen nedåt på en duk, sätter fast den och ritar sedan i linjerna, nu åt rätt håll, med en blyerts. Skuggningen lägger sig fint på duken, det som framträder är min rättvända bild.  Kvarstår så bara att färglägga… Jag hade redan bestämt mig tidigare att återigen ge mig i kast med acrylen, jag ger mig inte! Nu är det bara att djupandas och göra det. Wish me luck!
.T

IMG_2663

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar