Min blogglista

fredag 7 september 2012

Konsnärlig frihet är en stor sak.

Idag var det dags för stilleben.
Började med att ställa i ordning ett
stilleben i turkos-blå-grön skala.
Valde akvarellfärg på ganska grovt papper.
 Gjorde en svag början,
 för att sedan undan för undan
lägga på fler lager med färg.
Solen lyste in och förändrade
färgerna eftersom, det var
lite olika hur de såg ut.
 Var inte helt nöjd med reslutatet.
Det var svåra färger att atbeta med,
då de i princip alla var blandningar
av olika nyanser grönt/blått.
Funderade på att börja om, men sansade mig.





Vacker restprodukt.
 


Forstsatte med ett rött stilleben av lite
annan sort.
En liten plastbil fick chansen att stå modell.


Stockmar vaxkrita och temperablock.


Svag början


för att sedan gjöra färgerna starkare.
Målade över med vattenfärgen.


Lite konstnärlig frihet gjorde den lilla
bilen till en snabb sportbil.
 Skönt att man kan göra som man
vill ibland, man blir så nöjd efteråt.
Solens reflex när jag fotade förstärkte effekten!


Blyertsskiss av äpple.
Hårdhet 4B, vanligt ritpapper.


Blir det för mycket mörkt kan man ta bort lite.




Gjorde en skiss av äpplet och min kaffe-
kopp med en sepiapenna för att testa.
 Kändes mjukt att arbeta med,
 blev ett lite "kritigare. "


Gummimodell





Blyerts 6 och 8B.
Fingrar.
Knetgummi.
Text.
Landskapet vid sjön Aspen, vy mot Gorås
Satte mig tillrätta och började arbeta.
Började med en blyertsskiss, använde
blyerts som är vattenlöslig och laverade den
 i olika gråtoner. Kändes som en bra början
att känna lite på formerna i svart-vitt innan
 jag började med färg.

Fortsatte med akvarell, det flöt på rätt bra,
det var svårt att fånga vattnets karaktär,
 solen som glittrar är ju inte så lätt.
Vassen var också svår, det blåste rätt rejält 
och allting rörde sig i vinden. Blev hyfsat nöjd.

Tog därefter ett djupt andetag,
 plockade fram acrylfärgerna.
Valde en liten begränsad yta på ett
 linnepapper som egentligen är för
oljemålning. Idag gick det bättre,
 men jag har fortfarande inte riktigt kommit
 överens med färgerna.

Ändå blev jag nöjd, lyckades blanda färgerna
och ge liv åt bilden.
Var till slut det jag var mest nöjd med idag.
 Kanske för att det låg mycket viljestyrka
 i att jobba med ett material jag inte riktigt gillar.
 

1 kommentar:

  1. Hej.
    Jag tycker om att läsa kommentarerna till dina bilder. Dina tankar när du arbetar liknar mina. Det syns att du kan måla men har du målat på senare tid?

    SvaraRadera