Min blogglista

onsdag 5 september 2012

Färgblandningövningar

Dags för färgblandningsövningar. Väljer akvarell, som jag anänder ofta, att starta med. Väljer sedan ett papper som är hårdare och blankare än ett traditionellt akvarellpapper. Detta för att inte färgen ska sugas in så fort, jag vill kunna blanda runt länge.

Rött och grönt blir...

..så småningom brunt. Eftersom färgen ännu ligger utanpå pappret kan jag driva den i roliga mönster.

Rött och blått blir till lila. Min son såg en fågel mot en kvällshimmel i den här målningen. Jag i flow, han i fantasi.

Orange lek.

För att skapa nyanser av blått var den här tekniken inte rätt. men visst blev det vackra effekter. Makrillmoln om sommaren?

Bytte till torrpastell och mjukare papper. Använde det uråldrigaste målnings verktyget av alla, fingrarna, till att blanda rött och grönt.


Färgen påminde om ett päron, brunröd sort.


Fortsatte med ett till i orangeskalan. Fyllde sedan papperet med olika frukter i oranga, bruna och lila toner. Naturens egna färger?

Nyanser av lilla. Acrylfärg. Drog mig i det längsta för att ta fram de nyinköpta acrylfärgerna. Acryl- bara namnet får mig att känna tvekan. Tänker på noppiga tröjor och textiler som inte känns sköna. När jag börjat leka med dem mindes jag varför jag aldrig velat jobba med dem. De kändes tröga, svårflörtade ocht torkade snabbt. Gav inte upp utan fortsatte en stund.

Blir det roligare med rosa?

Nej, men det blev lite roligare när jag gav upp nyanserna och började leka med strukturen och skapa mönster ton i ton. Acrylfärgen blev inte min bästa kompis, men visst kan vi väl leka ibland!


1 kommentar:

  1. Hej Pim.
    Jag gillar dina bilder särskilt röd,brunt päron.

    SvaraRadera