Min blogglista

lördag 13 oktober 2012

Linköping 11-12 oktober 2012


IMG_2772IMG_2773

Inez skär upp lerbitar i lagom storlek.  Vi börjar med att forma en korv. Därefter fick vi hålla leran under bordet och följa Inez instruktioner. Vi nöp till en form som skulle bli huvud, och fyra som skulle bli ben.
 
IMG_2776IMG_2777

Vi blev indelade i grupper med uppgift att hitta en relation mellan våra figurer. Våra blev “uppnosingar.”

IMG_2778

Därefter skulle “uppnosingarna” ställas på ett sätt där man såg vad vi tänkte oss hände med dem. Som ni ser håller den yngsta uppnosingen på att berätta en spännande händelse för de äldre….Som avslutning gick vi runt och tittade på varandras skapelser. Det var kul och se hur andra tänkt och på vilket sätt de löst sin uppgift. Det här var en rolig ler-lek, den kommer jag nog att testa med några elever!

IMG_2779IMG_2781
Nästa grej var ett klot i lera som tummades ur och fick en skålform. Av den skapade vi sedan en lermask.


IMG_2782IMG_2783

När masken var klar lades gladpack över. täckte vi med tapetklister och olika typer av papper. Vi hade tema de fyra elementen och skulle tänka att vår mask skulle tillhöra något av dessa element. Jag valde luft och vågade mig på ett experiment. Jag ville arbeta med luften själv och täckte inte hela masken, utan försökte göra ett rutnät och lämna hålrum här och där. Ska bli spännande om det håller. Synd att det dröjer fem veckor tills jag får veta det.

IMG_2784IMG_2786

Vi har kombinerat två tekniker, lera och papier-mache.

Lera är alltid stimulerande att arbeta i. Jag lärde mig att jobba fram formen inifrån och hade nytta av genomgången av ansiktets form som vi hade förra gången. papier-mache har jag gjort förut, masker också, därför var det viktigt för mig att tänja på gränserna och prova hållfastheten i min idé. Funderar på detaljer att tillföra till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar