Min blogglista

fredag 30 november 2012

På jobbet

Vi har arbetat med tema rymden ett par veckor. Som avslutning fick eleverna välja redovisningsform. En del valde att bygga solsystemet tredimensionellt i en låda. Så här kan det bli. Lådorna var ganska stora, det var rejäla kartonger och frukt lådor. Eleverna arbetade mycket självständigt med en bild av solsystemet som stöd.

IMG_0773

Har satt igång med ritningar och reliefer sedan dess. började med att skriva en Lpp och en bedömningsmatris i Unikum, som sedan kan kopplas till elevernas egna Iup:er.

Eleverna är mycket engagerade i uppgiften. Vi har klivit in i fantasins värld och funderar på hur en ny skolbyggnad skulle kunna se ut och vad som skulle finnas där. Jag har också visat vad jag själv gjort i Linköping. I vanlig ordning finns några som kopierar det fröken visar, titta på fönstren.

Jag dokumenterar med iPad och genom att anteckna delar av samtal vi har. Det är samma sätt att dokumentera som jag haft sedan jag fick “paddan”. Det går snabbt att fota, filma och även visa eleverna bilderna och få deras kommentarer. Det svåra är att få tiden att räcka till att bearbeta materialet.

 

IMG_0845 - KopiaIMG_0840

Ritningar

IMG_0836 - Kopia             IMG_0851 - Kopia

Skisser av utsida.

IMG_0855

En väldigt stor ritning.

IMG_0842Linjal är bra om det ska bli rakt.

IMG_0854 - Kopia

Trappor kan vara bra att ha. Särskilt om det brinner på andra våningen.

 

IMG_0852

Konstruktion. Hur ska man få det att sitta fast?

IMG_0850

Här ska det bli fönster, likadana som de jag visade…

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar