Min blogglista

fredag 15 februari 2013

Egna bilder till digital berättelse

 

Vi ska göra en digital berättelse om en plats som är viktig för oss. Mest ska vi använda egentagna foton, men också göra egna bilder. Så här blev mina bilder till

IMG_3823IMG_3825

Började med att skissa av en bild från internet. Därefter byggde jag upp den lite i taget, lät torka och fortsatte tills jag blev nöjd. Att det blev just den här bilden berodde på att den behövdes för min berättelse och att jag inte hade något foto som passade till historien jag har skrivit.

IMG_3826IMG_3828IMG_0079Färdigt!

 

IMG_0080Båten byggdes väldigt enkel, av ett nötskal, lite häftmassa, en tandpetare och en bit papper.

IMG_0081

La den på blått underlag för fotografering, blev inte nöjd. Bytte till vit bakgrund, bättre men inte bra.

IMG_0082Bytte bakgrund, bättre igen. Kunde ha slutat här, men jobbade vidare.

IMG_0083Bygger en miljö till båten.

IMG_0085Nästan bra. Pajformen syns.

IMG_0091Bäst, Har här tryckt ned hela bakgrunden i vattnet och på så vis fått en fin horisont. Ser ut som i en sagobok!

IMG_0092Studion på köksbänken.

Har lärt mig hur enkelt det kan vara att bygga en bild. Det var kul. Definitivt något att jobba vidare med tillsammans med elever Ett kul sätt att bygga bilder på för dem som kanske inte tecknar så säkert.

 

1 kommentar:

  1. Hade glömt bort hur fascinerad jag blev av just den bilden. Den var så suggestiv i sin enkelhet. Min association blev att den skulle ha passat som en sagoboksillustration. Kul att du fick samma intryck! Resten av bildspelet var också så fint, jag gillar den här typen av poetiska kortfilmer.

    SvaraRadera